زن و نماد پردازی های عرفانی در مثنوی های عطار
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده شهناز خلیلی
- استاد راهنما پرویز عباسی داکانی
- سال انتشار 1394
چکیده
با توجه به این که زن نقش به سزایی در جامعه ایفا می کند، مطالعه دیدگاه های طبقات گوناگون جامعه در خصوص این عنصر برجسته اجتماعی، و شناخت اجتماعی دقیق تر از او امری ضروری است. صوفیه (عرفا) به دلیل جایگاه والا و مثبتی که در میان طبقات جامعه دارند، دیدگاه شان از اهمیتی ویژه برخوردار است. در این تحقیق تلاش می شود جایگاه زن در عرفان از نظر عطار و جستجو در آثارش و نوع نگاه این عارف بزرگ به زن تحلیل و بررسی شود؛ و ازجمله به امر آفرینش زن، خالقیت زن، بحث تانیث و احادیث معروف پیامبر (ص) پرداخته شود. وهمچنین زن مظهر عشق و جمال الهی، نظر عرفا و شاعران بزرگ را نسبت به زن مورد بررسی قرار گیرد. آنچه در این تحقیق نخست دریافت می شود این است که عطار نیشابوری بیشتر اندیشه های خود را از آموزه های متعالی قرآن و احادیث نبوی دریافت نموده و در اشعار و حکایت هایش این نمود مشاهده می شود و درمرحله دوم حاصل از این پژوهش درمی یابیم که نگاه مثبت و احیاناً منفی او نسبت به زنان امری احساسی یا شخصی نیست؛ بلکه ناشی از رفتارهای ناپسند شخصیت منفی افراد است. آنچنان که گاه در قرآن کریم و کلام بزرگان دین هم با نمونه هایی از آنها روبرو می شویم. مردان بسیاری هم از جمله ابوجهل ها و ابولهب در قرآن کریم کم نیستند که از آنها به بدی یاد شده است؛ اغلب واکنشی در برابر رفتار منفی و ناشایست فردی و نقش هایی که برخی از زنان ایفا نموده اند، بوده است. انتقاد عطار از بعضی از زنان در حکایت ها و اشعار او مشاهده می گردد با پند و اندرز سعی در بیدار نمودن آنان از غفلت می کند. او به زنان بزرگ و عارفه، به دیده احترام می نگرد و این گونه زنان را اسوه و الگو معرفی می کند که مردان باید درس مردانگی، توکل، فداکاری، از آن ها بیاموزند؛ چنانکه می دانیم حسن بصری بی حضور رابعه مجلس نمی گفت.
منابع مشابه
شخصیت پردازی در مثنوی های عطار نیشابوری
عطار نیشابوری صاحب چندین منظومه ای عرفانی است که همه ی آن ها مبتنی بر طرح یک داستان است برای بررسی اهمیت طرح ها ی داستانی وی با توجه به اینکه شخصیت مهم ترین عنصر داستان است شخصیّت پردازی وی را در چهار مثنوی مصیبت نامه، الهی نامه، اسرارنامه و منطق الطیر بررسی کرده ایم. نتیجه ی بررسی نشان می دهد عطار به دو شیوه ی مستقیم و غیر مستقیم، شخصیّت ها را معرفی می کند وی برای پردازش شخصیّت ها از عناصری همچون...
15 صفحه اولشیخ عطار و ویکتور هوگو (بررسی تطبیقی نماد شخصیت عرفانی در فضیل عیاض و ژان والژان)
مقالة حاضر بیانگر دلیل توجه ویکتور هوگو به عرصه ادبی ایران است. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر مضمون عرفان، تشابهات و مشترکات فکری و اعتقادی موجود میان او و شیخ عطار روشن شود. پیام اصلی در این گفتار، توبه است که به رهبری آن، ارتقای معنوی برای قهرمانان شیخ عطار و ویکتور هوگو میسر می شود.کمال و بلوغ شخصیت انسان که با فروغ خدایی و بینایی و آ گاهی و صفای باطنی او همراه است، اساس کار تلقی می شو...
متن کاملشیخ عطار و ویکتور هوگو (بررسی تطبیقی نماد شخصیت عرفانی در فضیل عیاض و ژان والژان)
مقالة حاضر بیانگر دلیل توجه ویکتور هوگو به عرصه ادبی ایران است. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر مضمون عرفان، تشابهات و مشترکات فکری و اعتقادی موجود میان او و شیخ عطار روشن شود. پیام اصلی در این گفتار، توبه است که به رهبری آن، ارتقای معنوی برای قهرمانان شیخ عطار و ویکتور هوگو میسر می شود.کمال و بلوغ شخصیت انسان که با فروغ خدایی و بینایی و آ گاهی و صفای باطنی او همراه است، اساس کار تلقی می شو...
متن کاملسنجش حکایات مشابه مولوی با مثنوی های عطار
بی تردید یکی از سرچثمه های زلال مولانا در بیان حکایات مثنوی معنوی، مثنوی های عطار است، به حدی که ازمجموح ٧٩٠ حکایت در شش دفتر مثنوی ٤٢ حکایت درمثنویهای عطار (مصیبت نامه، الهی نامه، منطق الطیر، اسرار نامه) آمده است، که بیانگر توجه مولانا به آثار عطاراست. ظاهرا مولوی مثنوی را به خواهثی حسام الدین چپلی و به تقلید از حدیقه نوشته است هرچند مولوی برای سنائی ارزش فوق العاده ای قائل بوده است و چندیئ ب...
متن کاملشیخ عطار و ویکتور هوگو (بررسی تطبیقی نماد شخصیت عرفانی در فضیل عیاض و ژان والژان)
مقالة حاضر بیانگر دلیل توجه ویکتور هوگو به عرصه ادبی ایران است. در این مقاله سعی شده است با تکیه بر مضمون عرفان، تشابهات و مشترکات فکری و اعتقادی موجود میان او و شیخ عطار روشن شود. پیام اصلی در این گفتار، توبه است که به رهبری آن، ارتقای معنوی برای قهرمانان شیخ عطار و ویکتور هوگو میسر می شود.کمال و بلوغ شخصیت انسان که با فروغ خدایی و بینایی و آ گاهی و صفای باطنی او همراه است، اساس کار تلقی می شو...
متن کاملمقایسۀ اندیشه های عرفانی در نامه های عین القضات همدانی ومصیبت نامۀ عطار نیشابوری
نامههای عین القضات همدانی (492ق) و مصیبتنامۀ عطار (553) به عنوان دو اثر برجستۀ عرفانی هرچند در ساختار نثر و نظم باهم متفاوت است، ولی از نظر مضامین و معانی بلند عرفانی دارای مشابهتهای قابل توجهی است که نشان از نزدیکی اندیشههای این دو عارف در نظریات و آموزههای عرفانی و اخلاقی دارد. عینالقضات در نامههایش همچون عطار در مصیبتنامه، به قصد تعلیم و برای نمایاندن ذرهای از دریای معرفت، به مدد ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023